Het Christendom: wezen en geschiedenis

C.III Het Rooms-katholiek paradigma van de Middeleeuwen

C.III.9 De grote theologische synthese: Thomas van Aquino (1225-1274) (slot)

Hoe komt het dat Thomas, die een voor zijn tijd grandioze theologische synthese heeft geschapen, toch geen nieuw paradigma heeft ingeluid in de Kerk? Het antwoord is heel eenvoudig: met zijn filosofisch-theologisch systeem heeft Thomas het Latijnse paradigma van Augustinus wel serieus veranderd maar niet vervangen. Thomas was weliswaar geen neo-augustinist (of neoplatonist) zoals bv. Bonaventura. Hij zou nooit hebben aanvaard dat ons menselijk intellect op één of andere wijze in contact stond met de goddelijke waarheden. Onze kennis gaat voor hem




You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 Responses to “Het Christendom: wezen en geschiedenis”

  1. Allon Says:

    Hoi,
    Wat u over Augustinus verteld dat hij de stichter is van het vagevuur is volgens mij niet waar, hij heeft nooit gezegd
    dat het vagevuur waar was of niet waar was. Wel liet hij
    daar ruimte voor, maar predikte het niet.

  2. Allon Says:

    maar ik weet het niet zeker

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.